Een veelbelovend begin - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Roy Picek - WaarBenJij.nu Een veelbelovend begin - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Roy Picek - WaarBenJij.nu

Een veelbelovend begin

Door: Roy Picek

Blijf op de hoogte en volg Roy

28 Februari 2017 | Oostenrijk, Wenen

Hallo blog lezers,

Er had eigenlijk 'vlog kijkers' moeten staan, maar na een aantal mislukte pogingen heb ik er toch maar voor gekozen om te bloggen.

De aankomende 5 maanden houd ik een blog bij, zodat de lezers op de hoogte zijn van mijn avonturen die ik hier mee ga maken.

Zo'n nacht dat je maar niet in slaap komt, we kennen ze allemaal. In dit geval omdat ik de volgende dag 5 maanden naar Oostenrijk vertrek.

Tony en ik stapten uiteindelijk om 07.00 uur het vliegtuig in om onze reis van Rotterdam naar Wenen voort te zetten. Na een voorspoedige vlucht van 2 uur en 15 minuten kwamen we aan in Wenen, de hoofdstad van Oostenrijk.

Het vliegveld zag er modern uit en het personeel was erg vriendelijk.Tony en ik moesten namelijk met de trein naar de dorm, voor we het wisten kwam een vrouw van de CAT ons helpen. We waren vervolgens binnen een half uur midden in het centrum van Wenen. Deze reis kostte ons 16 euro, terwijl het ook voor 3 euro had gekund...


Eenmaal in het midden van het centrum was het nog zoeken naar de dorm. Ik vroeg een mevrouw in het Engels de weg naar de dorm. Deze mevrouw sprak Nederlands, wat een geluk! We waren binnen 5 minuten bij de dorm.

Een grote dorm; 9 verdiepingen en 72 kamers, wij zaten gelukkig op de eerste verdieping en deelden een tweepersoons kamer met elkaar. De kamer was erg basic maar prima om een aantal maanden te verblijven.
Nadat we onze spullen hadden gedropt, gingen we de stad verkennen.

'De stad verkennen' iets dat tony en ik de eerste week iedere dag hebben gedaan! We hadden de eerste dagen al veel gezien, namelijk; staatsoper. hofburg, staatmuseum, burgtheater, stephandsom etc.

Het viel mij in deze week op dat de gebouwen er mega groot zijn, de mensen vriendelijk en behulpzaam zijn, je geen halve of hele broden in de supermarkt kan kopen, het in de binnenstad duur is om iets te gaan drinken of eten, het in heel veel gebouwen warm is en dat het er vooral op de straten mega schoon is.

Na de eerste week was ik al een beetje gewend aan de drukte, de grote gebouwen en de Duitse taal. De tweede maandag dat Tony en ik in Wenen waren, was de dag waarop we voor het eerst naar school moesten. Tony en ik namen de metro naar reumannplatz, de eindhalte van de U5. Vervolgens gingen we te voet naar onze school; PH Wien.
Mijn eerste indruk van de school: veel groene muren, oud gebouw maar wel erg gezellig.
Op deze dag leerden we de andere erasmsus studenten kennen, keken we of alle courses in orde waren en leerden we een aantal leraren/buddy's kennen.

De buddy's hadden de hele week voor ons voorbereid. We zijn met de Erasmus groep door de stad getrokken om het te verkennen. Dit hadden Tony en ik inmiddels al gedaan. Naast het verkennen van de stad zijn we ook naar een aantal musea geweest: het Time Travel museum, een museum dat ons meer vertelde over de geschiedenis van wenen en aan het schnapsmueum, een museum over de geschiedenis van schnaps.
Tenslotte gingen we deze week met de groep een aantal keer uit eten en namen we kennis van het Weense uitgaansleven.

Na deze eerste week kregen we ons rooster, het viel me op dat het een relaxt rooster was. Genoeg tijd om op te trekken met de andere studenten, te sporten en veel van de stad en de omgeving buiten de stad te bekijken. Na deze week kwam ik erachter dat Wenen ook een groene en rustige kant heeft. Er zijn namelijk allerlei parken waar mensen aan het voetballen, basketballen zijn of gewoon lekker van de rust genieten. Daarnaast ligt Wenen aan de rand van de Donau, ook hier kun je tot rust komen en genieten van de prachtige natuur.

Naast het optrekken met studenten, sporten en genieten van de natuur moest ik zo nu en dan naar school. Inderdaad, zo nu en dan, want zoals ik al aangaf had ik een erg relaxt rooster. Ik had ongeveer 20 uur per week les, de lesstof was erg goed te doen en de leraren waren erg duidelijk en vriendelijk. Het enige lastige was dat sommige leraren alleen Duits spraken, echter begon ik ze steeds beter te begrijpen.

Kortom, de eerste drie schoolweken verliep soepel: de lessen waren makkelijk te volgen, de leraren legden goed uit en de lessen waren interessant.

Naast het naar school gaan en het op avontuur gaan in Wenen, besloot ik samen met een aantal andere studenten de hoofdstad van Slowakijke te bezoeken. Bratislava een stad met 430.000 inwoners, niet veel inwoners voor een hoofdstad. Naast het minieme aantal inwoners was de stad zelf ook niet erg groot, maar wel erg mooi.
Wij werden deze dag door een gids begeleid, zij vertelde ons meer over de architectuur , de geschiedenis van de stad waarin ze vooral inging op het verleden met Tsjechië en de Slowaakse bevolking. Na zo'n twee uur was de excursie afgelopen. We besloten ons in groepen op te splitsen en de stad op vrije voet gingen verkennen.

De daaropvolgende week stond weer in het teken van naar school gaan, veel omgaan met de andere Erasmus studenten en sporten.

De aankomende week ga ik met een aantal studenten naar Praag, ik heb hier mega veel zin in!

Ik heb het hier enorm naar mijn zin en kijk uit naar de maanden die nog komen. HONEYMOON FASE? Ja, absoluut en daar zal ik de aankomende maanden ook nog in zitten.

Ciao




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2017

Auf wiedersehen

03 Juni 2017

Wederom bezoek en Graz

18 Mei 2017

25℃, vrienden en Palermo

26 April 2017

Warme lente en een prachtige stad

08 April 2017

GENIETEN
Roy

Actief sinds 14 Mei 2017
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 4594

Voorgaande reizen:

14 Mei 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: