Warme lente en een prachtige stad - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Roy Picek - WaarBenJij.nu Warme lente en een prachtige stad - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Roy Picek - WaarBenJij.nu

Warme lente en een prachtige stad

Door: Roy Picek

Blijf op de hoogte en volg Roy

26 April 2017 | Oostenrijk, Wenen

Seid gegrüßt,

Even heel kort over hoe ik me nu voel: super.

Ik heb het hier de laatste 18 dagen weer volop genoten, ik voel me echt thuis en zie mezelf hier best wonen.

Hieronder volgt mijn beeld van de Weense architectuur, docenten, studenten, omgeving en uitgaansgelegenheden.

Architectuur
Als je 's morgens vroeg langs het Donaukanaal wandelt, geniet je niet alleen van de eerste zonnestralen. Je ziet ook overal oude architectonische gebouwen. Een voorbeeld is de in jugenstile gebouwde (zo heb ik mij laten vertellen) Friedensbrücke.

In het historische centrum van Wenen kom je zowel tradiotnele als moderne kunst tegen. Zo heb je de gotische Stephansdom. Daar tegenover het moderne Haas Haus, dat helemaal uit glas en staal bestaat. Dan de Hofburg, het keizerlijke, centrum van de Donaumonarchie. Vis-à-vis het Looshaus, een bekend modern gebouw. Weer niet ver daarvandaan vinden we de wereldberoemde Staatsopera, waar je iedere dag kunt genieten van de klassieke muziek. Voor het bijwonen van een concert in het Staatsopera, is het verstandig om een dikke portemonnee te hebben. Voor de arme studenten kun je het buiten op een groot scherm bekijken.

Lerarenopleiding
De lerarenopleiding duurt in Wenen in totaal 3 jaar, 180 EC. In deze drie jaar worden de toekomstige leraren opgeleid om in twee vakken les te geven. Zo had ik een Oostenrijkse vriend die de lerarenopleiding doet in wiskunde en gym. Hij vertelde mij ook dat ze de eerste 2 jaren 1 keer per week stage lopen. Het laatste jaar moeten ze 50 dagen stage lopen, erg weinig al zeg ik het zelf. Hij geeft aan er nog niet klaar voor te zijn en hij is echt niet de enige, want ik heb dit van meerdere studenten gehoord.
Naast leraar worden op het voortgezet onderwijs duurt de opleiding tot basisschoolleerkracht ook 3 jaar, erg interessant al zeg ik het zelf.


Studenten
De studenten op de PH-Wien zijn qua huiswerk en de hoeveelheid leerstof voor toetsen weinig gewend. Naast de internationale courses, volg ik ook courses buiten dit programma om. Een voorbeeld is basketbal. De docent legde ons twee weken geleden uit wat we moesten leren voor het tentamen: een pdf bestand van 10 pagina's waarin we de regels van het basketbal moesten leren etc. Vorige week kwam hij hierop terug om aan te geven dat we alleen een bepaald deel moeten leren.
Na de les had ik het erover met een student, hij gaf aan dat wat we voorheen moesten leren erg veel was.

Ik sta hier echt van te kijken aangezien wij beide een bachelor diploma behalen.

Docenten
De leraren zijn hartstikke aardig, leggen goed uit, tonen interesse en houden een natuurlijke en prettige balans in de klas. De leraren waarvan ik les heb gehad waren gemiddeld veel beter dan de docenten in Nederland.

Omgeving
Zoals ik al in mijn vorige blog aangaf heeft Wenen naast al het culturele erfgoed ook een groene, rustige kant. Met de fiets ben je binnen 15 minuten uit de stad en kom je naarmate je verder fiets steeds meer groen tegen. Zo nu en dan pak ik de fiets om de Kahlenberg op te fietsen. Hier had ik mij de eerste keer erg op verkeken, ik fietste met mijn fiets, zonder versnellingen, de berg op. Toen ik halverwege was besloot ik maar met de fiets aan de hand omhoog te lopen. Tip: een fiets met goede remmen en versnellingen in Oostenrijk is een must.
Naast de fietstochten kun je ook genieten van de vele parken in de binnenstad. Tenslotte zijn er ook nog eens genoeg plekken waar je kunt zwemmen: de Donau en de vele zwembaden.

Uitgaansgelenheden
Er zijn genoeg uitgaansgelegenheden in Wenen; Irish pubs, grote discotheken die verschillende muziekstijlen aanbieden, karaoke bars etc.
Het enige nadeel is dat je over het algemeen entree moet betalen en de drankjes er niet goedkoop zijn.


Hieronder even een lijstje van de nadelen:
- supermarkt heeft een matig assortiment, zo kun je er geen halve of hele brode kopen. De mensen eten er vooral kaiserbroodjes.
- De binnenstad is erg druk en er zijn veel bedelaars.
- Wenen is duur.


Zoals je kunt zien is dat een kort lijstje, nogmaals ik heb het hier heel erg naar mijn zin en lijk maar niet uit die HONEYMOON fase te komen.

Bis nächsten mal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2017

Auf wiedersehen

03 Juni 2017

Wederom bezoek en Graz

18 Mei 2017

25℃, vrienden en Palermo

26 April 2017

Warme lente en een prachtige stad

08 April 2017

GENIETEN
Roy

Actief sinds 14 Mei 2017
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 4596

Voorgaande reizen:

14 Mei 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: